Študijné odbory
6317 6 obchodná akadémia
4-ročné denné štúdium pre absolventov základnej školy poskytujúce úplné stredné odborné vzdelanie končiace maturitnou skúškou. Viac ...
6352 6 obchod a podnikanie
4-ročné denné štúdium pre absolventov základnej školy poskytujúce úplné stredné odborné vzdelanie končiace maturitnou skúškou. Viac ...
6214 7 cestovný ruch
2-ročné denné pomaturitné kvalifikačné štúdium pre absolventov strednej školy končiace maturitnou skúškou. Viac ...
domov    e-mail

Charakteristika absolventa


Celková charakteristika absolventa

- absolvent študijného odboru 6317 6 obchodná akadémia je stredoškolsky vzdelaný pracovník so všeobecným a odborným vzdelaním potrebným na vykonávanie ekonomických činností spojených so získavaním a spracúvaním informácií pre výkon obchodno-podnikateľských funkcií vo výrobných podnikoch, v tuzemskom a medzinárodnom obchode, v peňažníctve, cestovnom ruchu a ďalších službách v štátnej a verejnej správe. Získané informácie vie posúdiť, hodnotiť a využiť v ekonomickom riadení príslušného pracoviska;

- po zapracovaní je absolvent pripravený na samostatný výkon činností odborného ekonomického pracovníka, na uskutočňovanie rôznych činností súvisiacich s podnikateľskou praxou v rôznych formách podnikateľských subjektov (súkromných, družstevných a štátnych), rozpočtových a príspevkových organizácií a vo vnútropodnikových útvaroch;

- typickými činnosťami, ktoré vykonáva absolvent obchodnej akadémie, sú marketingové činnosti v tuzemsku a v zahraničí, činnosti zabezpečujúce finančné hospodárenie podniku, jeho účtovníctvo, štatistiku, cenovú tvorbu, daňovú agendu, činnosti spojené so získavaním a spracúvaním informácií, kvalifikované sekretárske a korešpondenčné práce (aj v styku so zahraničím);

- absolvent študijného odboru je pripravený na vstup do praxe, dosiahnuté vzdelanie mu vytvára podmienky pre získanie oprávnenia v podnikateľskej činnosti a zároveň má predpoklady pokračovať v štúdiu na vysokej škole.

Absolvent študijného odboru spĺňa tieto požiadavky


V oblasti všeobecného vzdelávania

- potrebnú slovnú zásobu, a vyjadrovaciu schopnosť v komunikatívnych situáciách v ústnom a písomnom prejave v materinskom jazyku;

- znalosť slovenskej a svetovej literatúry;

- kultúrny prehľad, ktorý vychádza z poznania rôznych oblastí umenia a kladný vzťah ku kultúrnym a estetickým hodnotám;

- orientáciu v dejinách slovenského národa a svetovej histórie;

- znalosť o hierarchii životných hodnôt vychádzajúcich zo základných princípov demokratickej spoločnosti a je schopný vytvárať si rebríček hodnôt;

- znalosť dvoch cudzích jazykov na úrovni bežnej hovorovej komunikácie a aspoň jedného z nich na účely obchodno-podnikateľských činností;

- znalosti zo stredoškolskej matematiky, základov biológie a ekológie;

- základy etiky, psychológie a sociológie;

- schopnosť orientácie vo vývoji ľudskej spoločnosti a v ekonomických vzťahoch;

- znalosť zásad spoločenského správania sa a spoločenského protokolu;

- schopnosť komunikácie s klientmi v rôznych oblastiach;

- rozvinuté pohybové schopnosti, celkovú telesnú zdatnosť a vypestovanú celoživotnú potrebu pohybovej aktivity.

V oblasti odborného vzdelávania

- tendencie vývoja vedy, techniky a ekonomiky v širokých spoločenských súvislostiach a vzťahoch;

- základné ekonomické pojmy a princípy obchodno-podnikateľských činností v trhovej ekonomike;

- možnosti registrácie a prevádzkovania živností;

- metodiku a postupy účtovania v sústavy podvojného účtovníctva a vedenie jednoduchého účtovníctva, analyzovať finančnú situáciu účtovnej jednotky na základe podkladov z účtovníctva;

- účelné využívanie informačno-komunikačných technológií a organizačnej technológie;

- schopnosť prijímať rozhodnutia a odhadnúť ich prínos pre úspech podnikania;

- matematické postupy pri riešení úloh v hospodárskej praxi;

- základnú odbornú terminológiu z oblasti techniky administratívy a obchodnej a úradnej korešpondencie;

- základné právne normy;

- základy ekonomických teórií;

- základy medzinárodnej deľby práce, základné zahranično-obchodné operácie a techniky uskutočňovania prieskumu trhu;

- obsah a formy platobného styku a finančných operácií;

- základné poznatky o hospodárskej geografii Slovenskej republiky a o svetovom hospodárstve;

- základy ekológie a orientovať sa v základných environmentálnych pojmoch;

- vedomosti o ochrane spotrebiteľa a spotrebiteľskej politike;

- základné vlastnosti vybraných druhov tovaru a spôsoby ich zisťovania;

- technológie výroby vybraných druhov tovaru, podmienky skladovania a prepravy, poskytujúce vecný základ pre hodnotenie tovaru, pre ekonomické operácie a možnosti posudzovať ich ekonomické dôsledky.

Požadované zručnosti

- aplikovať získané teoretické vedomosti v praktickej činnosti;

- určovať ciele, prostriedky a postupy práce;

- spracúvať a vhodnými metódami hodnotiť potrebné informácie na podnikateľské činnosti s využitím komunikačných a informačných technológií;

- účtovať v podvojnej a jednoduchej sústave účtovníctva;

- vypočítať a interpretovať základné ekonomické ukazovatele;

- riešiť samostatne, alebo v tíme problémové úlohy podnikovo-hospodárskeho prostredia;

- aplikovať vybrané matematické postupy pri riešení úloh v hospodárskej praxi;

- uplatňovať v podnikateľskej činnosti základné právne normy;

- aplikovať zručnosti pri spracúvaní obsahu, foriem a pri pracovných postupoch vo vyhotovovaní prvotných obchodných dokladov;

- spracúvať vecne, jazykovo a formálne správne písomnosti spojené s podnikateľskou činnosťou v tuzemsku a zahraničí s využitím súčasnej techniky;

- písať hmatovou metódou, ovládať techniky spracovania textu a dodržiavať normalizovanú úpravu písomností;

- pracovať s odbornou literatúrou.

Požadované osobnostné predpoklady, vlastnosti a schopnosti

- schopnosťou zodpovedného, čestného, dôsledného a presného konania;

- cieľavedomým, rozhodným a rozvážnym vystupovaním a jednaním;

- kreatívnym myslením;

- samostatným riešením bežných úloh a iniciatívnym jednaním;

- schopnosťou podriadiť vlastné záujmy vyšším spoločenským a morálnym hodnotám;

- zodpovedným narábaním s informáciami;

- schopnosťou niesť spoluzodpovednosť za výsledky práce;

- zodpovedným prístupom k ochrane životného prostredia.



Učebný plán


Kategórie a názvy vyučovacích predmetov

Počet týždenných vyučovacích hodín v ročníku

1.

2.

3.

4.

Spolu

Všeobecnovzdelávacie predmety

18

18

14

13

63

slovenský jazyk aliteratúra a)

3

3

3

3

12

prvý cudzí jazyk a), b)

3

4

3

3

13

druhý cudzí jazyk a), b)

2

2

3

3

10

občianska náuka

-

1

1

-

2

dejepis

2

2

-

-

4

etická výchova / náboženská výchova c)

1

1

-

-

2

matematika a)

3

3

2

2

10

biológia a ekológia a)

2

-

-

-

2

telesná výchova a) d)

2

2

2

2

8

Odborné predmety

13

15

16

14

58

podniková ekonomika a) e)

3

3

4

3

13

účtovníctvo a) e)

-

3

4

4

11

aplikovaná informatika a) e)

2

2

2

-

6

hospodárska geografia a) e)

3

-

-

-

3

administratíva a korešpondencia a) e)

3

2

2

2

9

hospodárske výpočty a štatistika a) e)

-

1

2

-

3

úvod do makroekonómie a) e)

-

-

-

2

2

právna náuka e)

-

-

2

-

2

tovaroznalectvo a) e)

2

2

-

-

4

ekonomické cvičenia / cvičná firma a) e) p)

-

-

-

3

3

spoločenská komunikácia a) e)

-

2

-

-

2

prax f)

-

-

-

-

-

Voliteľné predmety g)

-

-

4

6

10

administratívne cvičenia a) e)

-

-

-

-

2

aplikovaná ekonómia a)

-

-

-

-

2-4

bankovníctvo a) e)

-

-

-

-

7

cvičenia z bankovníctva a) e)

-

-

-

-

3

cvičenia z účtovníctva a) e)

-

-

-

-

2

cvičná firma - praktikum a) e)

-

-

-

-

4

cestovný ruch a) e)

-

-

-

-

6

daňová sústava a) e)

-

-

-

-

4

hospodárska geografia - seminár a) e)

-

-

-

-

2

hospodársky týždeň o)

-

-

-

-

-

jazyková obchodná príprava a) e)

-

-

-

-

2

makroekonómia - seminár e)

-

-

-

-

2

manažment a) e)

-

-

-

-

2

marketing a) e)

-

-

-

-

4

medzinárodný marketing a) e)

-

-

-

-

4

personalistika a) e)

-

-

-

-

2

poisťovníctvo a) e)

-

-

-

-

4

právna náuka - seminár e)

-

-

-

-

2

psychológia práce a) e)

-

-

-

-

2

sekretárske práce a) e)

-

-

-

-

2

stenografia a) e)

-

-

-

-

4

aplikovaná informatika - seminár a) e)

-

-

-

-

2-4

cvičenia z matematiky a) e)

-

-

-

-

2-4

ďalší cudzí jazyk a)

-

-

-

-

4

dejiny kultúry

-

-

-

-

4

estetická výchova

-

-

-

-

2

filozofia

-

-

-

-

2

konverzácia v cudzom jazyku a)

-

-

-

-

4

matematicko - prírodovedný seminár a)

-

-

-

-

2

sociológia

-

-

-

-

2

úvod do sveta práce

-

-

-

-

1

odpadové hospodárstvo

-

-

-

-

1-2

Spolu

31

33

34

33

129

Nepovinné predmety h)

-

-

-

-

-

dopravná výchova

-

-

-

-

-

manažment osobných financií

-

-

-

-

-

náboženská výchova

-

-

-

-

-

občan a verejná správa

-

-

-

-

-

podnikanie v cestovnom ruchu r)

-

-

-

-

-

prvá pomoc

-

-

-

-

-

pohybová príprava q)

-

-

-

-

-

športové hry q)

-

-

-

-

-

ochrana človeka a prírody i)

-

-

-

-

-

Poznámky

a) Trieda sa delí na skupiny podľa ods. 1, 2, 3 § 6 Smerníc Ministerstva školstva SSR a Ministerstva zdravotníctva SSR č. 7827/1985 – 21 o stredných školách z 11. júla 1985 (ďalej len Smernice).
b) Vyučujú sa dva z jazykov: jazyk anglický, francúzsky, nemecký alebo ruský.
c) Vyučuje sa predmet etická výchova alebo predmet náboženská výchova podľa záujmu žiakov. Na vyučovanie etickej výchovy sa odporúča vytvárať skupiny najviac s počtom 20 žiakov. Predmety sa neklasifikujú, na vysvedčení žiaka a v katalógu sa uvedie „absolvoval/-a“.
d) V predmete telesná výchova možno vyučovať jednu hodinu týždenne aj v popoludňajších hodinách a spájať ju do viachodinových celkov. Súčasťou vyučovania môže byť aj týždenný výchovno-výcvikový kurz v prvom a/alebo druhom ročníku.
e) Predmet má charakter cvičení.
f) Predmet prax sa realizuje v súlade s Výkladom hlavných foriem praktického vyučovania na stredných školách a odborných učilištiach, schváleného MŠV SR dňa 15. decembra 1994 pod č. 5651/1994-212 (ďalej len Výklad). Je samostatným vyučovacím predmetom, alebo je súčasťou ostatných vyučovacích predmetov. Člení sa na učebnú a odbornú prax. Učebnú prax uskutočňujú žiaci pod priamym vedením učiteľa a odbornú prax pod priamym vedením prevádzkových pracovníkov – inštruktorov. Odborná prax sa realizuje v súlade s Výkladom v 3. a 4. ročníku, v rozsahu 10 pracovných dní v každom ročníku.
g) Žiaci si môžu podľa záujmu a potrieb vybrať voliteľné predmety v rozsahu vymedzenom pre voliteľné predmety. Na štúdium voliteľných predmetov možno vytvárať skupiny žiakov z rôznych tried alebo ročníkov pri dodržaní Smernice. Škola môže na základe požiadaviek trhu práce a s prihliadnutím na regionálne podmienky zaviesť aj ďalšie voliteľné a nepovinné predmety po predchádzajúcom schválení MŠ SR. Za kvalitu takto zavedených predmetov zodpovedá riaditeľ školy.
h) Žiak si môže vybrať dva nepovinné predmety, tri nepovinné predmety iba v prípade, ak jedným z týchto predmetov sú športové hry. Na vyučovanie nepovinných predmetov možno vytvárať skupiny žiakov z rôznych tried a ročníkov pri dodržaní Smernice. Z hľadiska odborno-metodického môže riaditeľ školy povoliť spájanie hodín nepovinných predmetov do viachodinových celkov. Nepovinné predmety sa neklasifikujú, na vysvedčení žiaka a v katalógu sa uvedie „absolvoval/-a“.
i) Povinnou súčasťou výchovy a vzdelávania žiakov stredných škôl v SR je učivo „Ochrana človeka a prírody“. Obsah učiva sa realizuje vo vybraných predmetoch, účelových cvičeniach a v samostatnom kurze na ochranu človeka a prírody. Cvičenia sa uskutočňujú v 1. a 2. ročníku priamo v teréne. Kurz je organizovaný v 3. ročníku. Kurz je súčasťou plánu práce školy.
j) Riaditeľ školy môže na základe odporúčania predmetovej komisie vykonať v učebnom pláne v jednotlivých ročníkoch úpravy až do 10% celkového počtu týždenných vyučovacích hodín. Pri týchto úpravách nie je možné zrušiť žiadny vyučovací predmet alebo do skupiny povinných predmetov zaradiť nový povinný predmet.
k) V jednotlivých vyučovacích predmetoch má vyučujúci možnosť upraviť obsah učiva až do výšky 30% v každom ročníku zaradením nových poznatkov, vyplývajúcich z aktuálneho rozvoja vedy a techniky a z potreby prispôsobiť učivo aktuálnym potrebám odboru, trhu práce, regiónu, alebo špecifickým potrebám školy. Zmeny v obsahu učiva navrhuje príslušná predmetová komisia.
l) Žiaci v každom ročníku absolvujú exkurzie (1 až 2 dní v školskom roku) na prehĺbenie, upevnenie a rozšírenie poznatkov získaných v teoretickom vyučovaní. Exkurzie sú súčasťou výchovno-vzdelávacieho procesu. Ich rozsah a obsah schvaľuje riaditeľ školy v súlade s učebným plánom. Pripravuje a vedie ich učiteľ, ktorého vyučovací predmet najviac súvisí s obsahom exkurzie. Organizácia exkurzií musí byť v súlade so Smernicami.
m) Vyučujúci sú povinní zohľadňovať otázky bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a starostlivosti o životné prostredie.
n) Výučba v študijnom odbore sa realizuje v 1., 2. a 3. ročníku v rozsahu 32 týždňov, vo 4. ročníku 28 týždňov. Školský rok v 1.,2., a 3. ročníku trvá 40 týždňov, vo 4. ročníku 37 týždňov. 8 týždňov školského roka v 1., 2. a 3. ročníku a 9 týždňov školského roka vo 4. ročníku tvorí rezervu na odbornú prax, opakovanie učiva, kurzy, exkurzie, maturitné skúšky a pod.
o) Voliteľný predmet hospodársky týždeň sa realizuje v 3. alebo vo 4. ročníku formou intenzívneho 40 hodinového kurzu z časovej rezervy. O jeho zaradení rozhoduje riaditeľ školy.
p) V škole, ktorá spĺňa požiadavky Štandardu vybavenia odbornej učebne pre predmet cvičná firma, môže riaditeľ školy rozhodnúť o výbere povinného vyučovacieho predmetu cvičná firma alebo ekonomické cvičenia.
q) Pre dodržanie stanoveného počtu hodín športovej prípravy pre športovú triedu, zriadenú podľa § 41 b zákona Slovenskej národnej rady č.29/1984 Zb. o sústave stredných škôl ( školský zákon) v znení neskorších predpisov, je žiak ( resp. zákonný zástupca žiaka) povinný v prípade potreby si zvoliť nepovinný predmet v potrebnom rozsahu s orientáciou na pohybovú výchovu.
r) Predmet podnikanie v cestovnom ruchu je náročný na počítačovú vybavenosť a prístup na internet, nakoľko jeho cieľom je rozvoj internetovej a počítačovej gramotnosti. Predmet môže vyučovať len pedagóg, ktorý absolvoval preškolenie v Junior Achievment SR.
s) Neoddeliteľnou súčasťou učebného plánu sú prílohy, v ktorých sú uvedené zoznamy schvaľovacích doložiek učebných osnov ostatných predmetov (všeobecnovzdelávacích, odborných, odborných podľa odborných zameraní, voliteľných, nepovinných).
t) Obsah výchovy k manželstvu a rodičovstvu sa realizuje vo vyučovaní viacerých predmetov, avšak kľúčové postavenie majú povinné – voliteľné predmety etická výchova a náboženská výchova v 1. a 2. ročníku. Význam pre výchovu k manželstvu a rodičovstvu majú aj ďalšie predmety, najmä náuka o spoločnosti, občianska náuka a biológia a mimovyučovacie výchovno-vzdelávacie aktivity triednych učiteľov so žiakmi. Vedenie školy v spolupráci s kontaktným učiteľom riadi, koordinuje a kontroluje realizáciu výchovy k manželstvu a rodičovstvu vo výchovno-vzdelávacom procese.


© copyright 2006 posledná aktualizácia 31.01.2011