 |
  |
|
 Študijné odbory |
  |
6317 6 obchodná akadémia |
4-ročné denné štúdium pre absolventov základnej školy poskytujúce úplné stredné odborné vzdelanie končiace maturitnou skúškou. Viac ... |
6352 6 obchod a podnikanie |
4-ročné denné štúdium pre absolventov základnej školy poskytujúce úplné stredné odborné vzdelanie končiace maturitnou skúškou. Viac ... |
6214 7 cestovný ruch |
2-ročné denné pomaturitné kvalifikačné štúdium pre absolventov strednej školy končiace maturitnou skúškou. Viac ... |
|
|
 |
|
|
|
 |
  |
 |
  |
Celková charakteristika absolventa |
- absolvent študijného odboru 6317 6 obchodná akadémia je stredoškolsky vzdelaný pracovník so všeobecným a odborným vzdelaním potrebným na vykonávanie ekonomických činností spojených so získavaním a spracúvaním informácií pre výkon obchodno-podnikateľských funkcií vo výrobných podnikoch, v tuzemskom a medzinárodnom obchode, v peňažníctve, cestovnom ruchu a ďalších službách v štátnej a verejnej správe. Získané informácie vie posúdiť, hodnotiť a využiť v ekonomickom riadení príslušného pracoviska;
- po zapracovaní je absolvent pripravený na samostatný výkon činností odborného ekonomického pracovníka, na uskutočňovanie rôznych činností súvisiacich s podnikateľskou praxou v rôznych formách podnikateľských subjektov (súkromných, družstevných a štátnych), rozpočtových a príspevkových organizácií a vo vnútropodnikových útvaroch;
- typickými činnosťami, ktoré vykonáva absolvent obchodnej akadémie, sú marketingové činnosti v tuzemsku a v zahraničí, činnosti zabezpečujúce finančné hospodárenie podniku, jeho účtovníctvo, štatistiku, cenovú tvorbu, daňovú agendu, činnosti spojené so získavaním a spracúvaním informácií, kvalifikované sekretárske a korešpondenčné práce (aj v styku so zahraničím);
- absolvent študijného odboru je pripravený na vstup do praxe, dosiahnuté vzdelanie mu vytvára podmienky pre získanie oprávnenia v podnikateľskej činnosti a zároveň má predpoklady pokračovať v štúdiu na vysokej škole. |
Absolvent študijného odboru spĺňa tieto požiadavky
V oblasti všeobecného vzdelávania |
- potrebnú slovnú zásobu, a vyjadrovaciu schopnosť v komunikatívnych situáciách v ústnom a písomnom prejave v materinskom jazyku;
- znalosť slovenskej a svetovej literatúry;
- kultúrny prehľad, ktorý vychádza z poznania rôznych oblastí umenia a kladný vzťah ku kultúrnym a estetickým hodnotám;
- orientáciu v dejinách slovenského národa a svetovej histórie;
- znalosť o hierarchii životných hodnôt vychádzajúcich zo základných princípov demokratickej spoločnosti a je schopný vytvárať si rebríček hodnôt;
- znalosť dvoch cudzích jazykov na úrovni bežnej hovorovej komunikácie a aspoň jedného z nich na účely obchodno-podnikateľských činností;
- znalosti zo stredoškolskej matematiky, základov biológie a ekológie;
- základy etiky, psychológie a sociológie;
- schopnosť orientácie vo vývoji ľudskej spoločnosti a v ekonomických vzťahoch;
- znalosť zásad spoločenského správania sa a spoločenského protokolu;
- schopnosť komunikácie s klientmi v rôznych oblastiach;
- rozvinuté pohybové schopnosti, celkovú telesnú zdatnosť a vypestovanú celoživotnú potrebu pohybovej aktivity. |
V oblasti odborného vzdelávania |
- tendencie vývoja vedy, techniky a ekonomiky v širokých spoločenských súvislostiach a vzťahoch;
- základné ekonomické pojmy a princípy obchodno-podnikateľských činností v trhovej ekonomike;
- možnosti registrácie a prevádzkovania živností;
- metodiku a postupy účtovania v sústavy podvojného účtovníctva a vedenie jednoduchého účtovníctva, analyzovať finančnú situáciu účtovnej jednotky na základe podkladov z účtovníctva;
- účelné využívanie informačno-komunikačných technológií a organizačnej technológie;
- schopnosť prijímať rozhodnutia a odhadnúť ich prínos pre úspech podnikania;
- matematické postupy pri riešení úloh v hospodárskej praxi;
- základnú odbornú terminológiu z oblasti techniky administratívy a obchodnej a úradnej korešpondencie;
- základné právne normy;
- základy ekonomických teórií;
- základy medzinárodnej deľby práce, základné zahranično-obchodné operácie a techniky uskutočňovania prieskumu trhu;
- obsah a formy platobného styku a finančných operácií;
- základné poznatky o hospodárskej geografii Slovenskej republiky a o svetovom hospodárstve;
- základy ekológie a orientovať sa v základných environmentálnych pojmoch;
- vedomosti o ochrane spotrebiteľa a spotrebiteľskej politike;
- základné vlastnosti vybraných druhov tovaru a spôsoby ich zisťovania;
- technológie výroby vybraných druhov tovaru, podmienky skladovania a prepravy, poskytujúce vecný základ pre hodnotenie tovaru, pre ekonomické operácie a možnosti posudzovať ich ekonomické dôsledky.
|
Požadované zručnosti |
- aplikovať získané teoretické vedomosti v praktickej činnosti;
- určovať ciele, prostriedky a postupy práce;
- spracúvať a vhodnými metódami hodnotiť potrebné informácie na podnikateľské činnosti s využitím komunikačných a informačných technológií;
- účtovať v podvojnej a jednoduchej sústave účtovníctva;
- vypočítať a interpretovať základné ekonomické ukazovatele;
- riešiť samostatne, alebo v tíme problémové úlohy podnikovo-hospodárskeho prostredia;
- aplikovať vybrané matematické postupy pri riešení úloh v hospodárskej praxi;
- uplatňovať v podnikateľskej činnosti základné právne normy;
- aplikovať zručnosti pri spracúvaní obsahu, foriem a pri pracovných postupoch vo vyhotovovaní prvotných obchodných dokladov;
- spracúvať vecne, jazykovo a formálne správne písomnosti spojené s podnikateľskou činnosťou v tuzemsku a zahraničí s využitím súčasnej techniky;
- písať hmatovou metódou, ovládať techniky spracovania textu a dodržiavať normalizovanú úpravu písomností;
- pracovať s odbornou literatúrou.
|
Požadované osobnostné predpoklady, vlastnosti a schopnosti |
- schopnosťou zodpovedného, čestného, dôsledného a presného konania;
- cieľavedomým, rozhodným a rozvážnym vystupovaním a jednaním;
- kreatívnym myslením;
- samostatným riešením bežných úloh a iniciatívnym jednaním;
- schopnosťou podriadiť vlastné záujmy vyšším spoločenským a morálnym hodnotám;
- zodpovedným narábaním s informáciami;
- schopnosťou niesť spoluzodpovednosť za výsledky práce;
- zodpovedným prístupom k ochrane životného prostredia.
|
Kategórie a názvy vyučovacích predmetov
|
Počet týždenných vyučovacích hodín v ročníku |
|
1. |
2. |
3. |
4. |
Spolu |
Všeobecnovzdelávacie predmety |
18 |
18 |
14 |
13 |
63 |
slovenský jazyk aliteratúra a) |
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
prvý cudzí jazyk a), b) |
3 |
4 |
3 |
3 |
13 |
druhý cudzí jazyk a), b) |
2 |
2 |
3 |
3 |
10 |
občianska náuka |
- |
1 |
1 |
- |
2 |
dejepis |
2 |
2 |
- |
- |
4 |
etická výchova / náboženská výchova c) |
1 |
1 |
- |
- |
2 |
matematika a) |
3 |
3 |
2 |
2 |
10 |
biológia a ekológia a) |
2 |
- |
- |
- |
2 |
telesná výchova a) d) |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
Odborné predmety |
13 |
15 |
16 |
14 |
58 |
podniková ekonomika a) e) |
3 |
3 |
4 |
3 |
13 |
účtovníctvo a) e) |
- |
3 |
4 |
4 |
11 |
aplikovaná informatika a) e) |
2 |
2 |
2 |
- |
6 |
hospodárska geografia a) e) |
3 |
- |
- |
- |
3 |
administratíva a korešpondencia a) e) |
3 |
2 |
2 |
2 |
9 |
hospodárske výpočty a štatistika a) e) |
- |
1 |
2 |
- |
3 |
úvod do makroekonómie a) e) |
- |
- |
- |
2 |
2 |
právna náuka e) |
- |
- |
2 |
- |
2 |
tovaroznalectvo a) e) |
2 |
2 |
- |
- |
4 |
ekonomické cvičenia / cvičná firma a) e) p) |
- |
- |
- |
3 |
3 |
spoločenská komunikácia a) e) |
- |
2 |
- |
- |
2 |
prax f) |
- |
- |
- |
- |
- |
Voliteľné predmety g) |
- |
- |
4 |
6 |
10 |
administratívne cvičenia a) e) |
- |
- |
- |
- |
2 |
aplikovaná ekonómia a) |
- |
- |
- |
- |
2-4 |
bankovníctvo a) e) |
- |
- |
- |
- |
7 |
cvičenia z bankovníctva a) e) |
- |
- |
- |
- |
3 |
cvičenia z účtovníctva a) e) |
- |
- |
- |
- |
2 |
cvičná firma - praktikum a) e) |
- |
- |
- |
- |
4 |
cestovný ruch a) e) |
- |
- |
- |
- |
6 |
daňová sústava a) e) |
- |
- |
- |
- |
4 |
hospodárska geografia - seminár a) e) |
- |
- |
- |
- |
2 |
hospodársky týždeň o) |
- |
- |
- |
- |
- |
jazyková obchodná príprava a) e) |
- |
- |
- |
- |
2 |
makroekonómia - seminár e) |
- |
- |
- |
- |
2 |
manažment a) e) |
- |
- |
- |
- |
2 |
marketing a) e) |
- |
- |
- |
- |
4 |
medzinárodný marketing a) e) |
- |
- |
- |
- |
4 |
personalistika a) e) |
- |
- |
- |
- |
2 |
poisťovníctvo a) e) |
- |
- |
- |
- |
4 |
právna náuka - seminár e) |
- |
- |
- |
- |
2 |
psychológia práce a) e) |
- |
- |
- |
- |
2 |
sekretárske práce a) e) |
- |
- |
- |
- |
2 |
stenografia a) e) |
- |
- |
- |
- |
4 |
aplikovaná informatika - seminár a) e) |
- |
- |
- |
- |
2-4 |
cvičenia z matematiky a) e) |
- |
- |
- |
- |
2-4 |
ďalší cudzí jazyk a) |
- |
- |
- |
- |
4 |
dejiny kultúry |
- |
- |
- |
- |
4 |
estetická výchova |
- |
- |
- |
- |
2 |
filozofia |
- |
- |
- |
- |
2 |
konverzácia v cudzom jazyku a) |
- |
- |
- |
- |
4 |
matematicko - prírodovedný seminár a) |
- |
- |
- |
- |
2 |
sociológia |
- |
- |
- |
- |
2 |
úvod do sveta práce |
- |
- |
- |
- |
1 |
odpadové hospodárstvo |
- |
- |
- |
- |
1-2 |
Spolu |
31 |
33 |
34 |
33 |
129 |
Nepovinné predmety h) |
- |
- |
- |
- |
- |
dopravná výchova |
- |
- |
- |
- |
- |
manažment osobných financií |
- |
- |
- |
- |
- |
náboženská výchova |
- |
- |
- |
- |
- |
občan a verejná správa |
- |
- |
- |
- |
- |
podnikanie v cestovnom ruchu r) |
- |
- |
- |
- |
- |
prvá pomoc |
- |
- |
- |
- |
- |
pohybová príprava q) |
- |
- |
- |
- |
- |
športové hry q) |
- |
- |
- |
- |
- |
ochrana človeka a prírody i) |
- |
- |
- |
- |
- |
|
Poznámky
a) |
Trieda sa delí na skupiny podľa ods. 1, 2, 3 § 6 Smerníc Ministerstva školstva SSR a Ministerstva zdravotníctva SSR č. 7827/1985 – 21 o stredných školách z 11. júla 1985 (ďalej len Smernice).
| b) |
Vyučujú sa dva z jazykov: jazyk anglický, francúzsky, nemecký alebo ruský.
| c) |
Vyučuje sa predmet etická výchova alebo predmet náboženská výchova podľa záujmu žiakov. Na vyučovanie etickej výchovy sa odporúča vytvárať skupiny najviac s počtom 20 žiakov. Predmety sa neklasifikujú, na vysvedčení žiaka a v katalógu sa uvedie „absolvoval/-a“.
| d) |
V predmete telesná výchova možno vyučovať jednu hodinu týždenne aj v popoludňajších hodinách a spájať ju do viachodinových celkov. Súčasťou vyučovania môže byť aj týždenný výchovno-výcvikový kurz v prvom a/alebo druhom ročníku.
| e) |
Predmet má charakter cvičení.
| f) |
Predmet prax sa realizuje v súlade s Výkladom hlavných foriem praktického vyučovania na stredných školách a odborných učilištiach, schváleného MŠV SR dňa 15. decembra 1994 pod č. 5651/1994-212 (ďalej len Výklad). Je samostatným vyučovacím predmetom, alebo je súčasťou ostatných vyučovacích predmetov. Člení sa na učebnú a odbornú prax. Učebnú prax uskutočňujú žiaci pod priamym vedením učiteľa a odbornú prax pod priamym vedením prevádzkových pracovníkov – inštruktorov. Odborná prax sa realizuje v súlade s Výkladom v 3. a 4. ročníku, v rozsahu 10 pracovných dní v každom ročníku.
| g) |
Žiaci si môžu podľa záujmu a potrieb vybrať voliteľné predmety v rozsahu vymedzenom pre voliteľné predmety. Na štúdium voliteľných predmetov možno vytvárať skupiny žiakov z rôznych tried alebo ročníkov pri dodržaní Smernice. Škola môže na základe požiadaviek trhu práce a s prihliadnutím na regionálne podmienky zaviesť aj ďalšie voliteľné a nepovinné predmety po predchádzajúcom schválení MŠ SR. Za kvalitu takto zavedených predmetov zodpovedá riaditeľ školy.
| h) |
Žiak si môže vybrať dva nepovinné predmety, tri nepovinné predmety iba v prípade, ak jedným z týchto predmetov sú športové hry. Na vyučovanie nepovinných predmetov možno vytvárať skupiny žiakov z rôznych tried a ročníkov pri dodržaní Smernice. Z hľadiska odborno-metodického môže riaditeľ školy povoliť spájanie hodín nepovinných predmetov do viachodinových celkov. Nepovinné predmety sa neklasifikujú, na vysvedčení žiaka a v katalógu sa uvedie „absolvoval/-a“.
| i) |
Povinnou súčasťou výchovy a vzdelávania žiakov stredných škôl v SR je učivo „Ochrana človeka a prírody“. Obsah učiva sa realizuje vo vybraných predmetoch, účelových cvičeniach a v samostatnom kurze na ochranu človeka a prírody. Cvičenia sa uskutočňujú v 1. a 2. ročníku priamo v teréne. Kurz je organizovaný v 3. ročníku. Kurz je súčasťou plánu práce školy.
| j) |
Riaditeľ školy môže na základe odporúčania predmetovej komisie vykonať v učebnom pláne v jednotlivých ročníkoch úpravy až do 10% celkového počtu týždenných vyučovacích hodín. Pri týchto úpravách nie je možné zrušiť žiadny vyučovací predmet alebo do skupiny povinných predmetov zaradiť nový povinný predmet.
| k) |
V jednotlivých vyučovacích predmetoch má vyučujúci možnosť upraviť obsah učiva až do výšky 30% v každom ročníku zaradením nových poznatkov, vyplývajúcich z aktuálneho rozvoja vedy a techniky a z potreby prispôsobiť učivo aktuálnym potrebám odboru, trhu práce, regiónu, alebo špecifickým potrebám školy. Zmeny v obsahu učiva navrhuje príslušná predmetová komisia.
| l) |
Žiaci v každom ročníku absolvujú exkurzie (1 až 2 dní v školskom roku) na prehĺbenie, upevnenie a rozšírenie poznatkov získaných v teoretickom vyučovaní. Exkurzie sú súčasťou výchovno-vzdelávacieho procesu. Ich rozsah a obsah schvaľuje riaditeľ školy v súlade s učebným plánom. Pripravuje a vedie ich učiteľ, ktorého vyučovací predmet najviac súvisí s obsahom exkurzie. Organizácia exkurzií musí byť v súlade so Smernicami.
| m) |
Vyučujúci sú povinní zohľadňovať otázky bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a starostlivosti o životné prostredie.
| n) |
Výučba v študijnom odbore sa realizuje v 1., 2. a 3. ročníku v rozsahu 32 týždňov, vo 4. ročníku 28 týždňov. Školský rok v 1.,2., a 3. ročníku trvá 40 týždňov, vo 4. ročníku 37 týždňov. 8 týždňov školského roka v 1., 2. a 3. ročníku a 9 týždňov školského roka vo 4. ročníku tvorí rezervu na odbornú prax, opakovanie učiva, kurzy, exkurzie, maturitné skúšky a pod.
| o) |
Voliteľný predmet hospodársky týždeň sa realizuje v 3. alebo vo 4. ročníku formou intenzívneho 40 hodinového kurzu z časovej rezervy. O jeho zaradení rozhoduje riaditeľ školy.
| p) |
V škole, ktorá spĺňa požiadavky Štandardu vybavenia odbornej učebne pre predmet cvičná firma, môže riaditeľ školy rozhodnúť o výbere povinného vyučovacieho predmetu cvičná firma alebo ekonomické cvičenia.
| q) |
Pre dodržanie stanoveného počtu hodín športovej prípravy pre športovú triedu, zriadenú podľa § 41 b zákona Slovenskej národnej rady č.29/1984 Zb. o sústave stredných škôl ( školský zákon) v znení neskorších predpisov, je žiak ( resp. zákonný zástupca žiaka) povinný v prípade potreby si zvoliť nepovinný predmet v potrebnom rozsahu s orientáciou na pohybovú výchovu.
| r) |
Predmet podnikanie v cestovnom ruchu je náročný na počítačovú vybavenosť a prístup na internet, nakoľko jeho cieľom je rozvoj internetovej a počítačovej gramotnosti. Predmet môže vyučovať len pedagóg, ktorý absolvoval preškolenie v Junior Achievment SR.
| s) |
Neoddeliteľnou súčasťou učebného plánu sú prílohy, v ktorých sú uvedené zoznamy schvaľovacích doložiek učebných osnov ostatných predmetov (všeobecnovzdelávacích, odborných, odborných podľa odborných zameraní, voliteľných, nepovinných).
| t) |
Obsah výchovy k manželstvu a rodičovstvu sa realizuje vo vyučovaní viacerých predmetov, avšak kľúčové postavenie majú povinné – voliteľné predmety etická výchova a náboženská výchova v 1. a 2. ročníku. Význam pre výchovu k manželstvu a rodičovstvu majú aj ďalšie predmety, najmä náuka o spoločnosti, občianska náuka a biológia a mimovyučovacie výchovno-vzdelávacie aktivity triednych učiteľov so žiakmi. Vedenie školy v spolupráci s kontaktným učiteľom riadi, koordinuje a kontroluje realizáciu výchovy k manželstvu a rodičovstvu vo výchovno-vzdelávacom procese.
|
|
|
|
|