Študijné odbory
6317 6 obchodná akadémia
4-ročné denné štúdium pre absolventov základnej školy poskytujúce úplné stredné odborné vzdelanie končiace maturitnou skúškou. Viac ...
6352 6 obchod a podnikanie
4-ročné denné štúdium pre absolventov základnej školy poskytujúce úplné stredné odborné vzdelanie končiace maturitnou skúškou. Viac ...
6214 7 cestovný ruch
2-ročné denné pomaturitné kvalifikačné štúdium pre absolventov strednej školy končiace maturitnou skúškou. Viac ...
domov    e-mail

Charakteristika absolventa


Celková charakteristika absolventa

- Absolvent študijného odboru je kvalifikovaný pracovník, pripravený pre samostatnú prácu v rôznych oblastiach a podnikateľských subjektoch v oblasti obchodu, turistiky a cestovného ruchu a činnosť spojenú s organizačným a ekonomickým poradenstvom.

- Pre kvalifikovaný výkon uvedených činností je absolvent školy dostatočne adaptabilný, logicky  mysliaci, schopný aplikovať nadobudnuté vedomosti a zručnosti pri samostatnom riešení osobných, ako aj pracovných problémov. Je samostatný v konaní, trvalo sa zaujíma o svoj osobný vývoj, používa moderné metódy a formy podnikateľskej činnosti, ovláda dôležité manuálne zručnosti odborného charakteru, cieľavedome, rozvážne a rozhodne koná v súlade s právnymi normami spoločnosti, zásadami humanizmu a demokracie.

- Pre kvalifikované vykonávanie uvedených činností má absolvent školy vedomosti aj z oblasti komunikácie, etiky, cudzích jazykov a telesnej kultúry.

- Pre kvalifikované vykonávanie uvedených činností má absolvent školy vedomosti aj z oblasti komunikácie, etiky, cudzích jazykov a telesnej kultúry.

Absolvent študijného odboru spĺňa tieto požiadavky


V oblasti všeobecného vzdelávania

Absolvent študijného odboru spĺňa tieto požiadavky:

- potrebnú slovnú zásobu, vyjadrovaciu schopnosť v ústnom a písomnom prejave

- znalosť dejín slovenského národa, európskych a svetových dejín

- aktívnu znalosť dvoch cudzích jazykov slovom a písmom

- znalosť základov stredoškolskej matematiky

- potrebné znalosti základov chémie

- nevyhnutnú znalosť základov integrácie človeka a prírodného prostredia

- znalosť a spôsobilosť aplikovať vo svojom živote a práci etické a občianske princípy demokratickej spoločnosti

- znalosť základov komunikácie v medziľudskom styku

- znalosť prostriedkov moderných informačných a komunikačných technológií a spôsoby efektívnej práce s informáciami

- telesnú zdatnosť a pohybovú kultúru ako nevyhnutného predpokladu pre zdravý a plnohodnotný život a výkon povolania.

V oblasti odborného vzdelávania

Absolvent tohoto študijného odboru pozná:

- základné ekonomické pojmy a vzťahy

- základy mikroekonómie, najmä však ekonomiku podniku a problematiku jeho riadenia

- formy a organizáciu podnikania

- základy marketingu

- techniky efektívnej propagácie a reklamy a ich využívanie v podnikaní pri zabezpečovaní podpory predaja tovarov, respektíve služieb

- základy práva vzťahujúceho sa k študovanému odboru

- techniky efektívnej propagácie a reklamy a ich využívanie v podnikaní pri zabezpečovaní podpory predaja tovarov, respektíve služieb

- základy manažmentu a manažérskej činnosti

- techniky spoločenskej komunikácie, komunikácie s obchodnými partnermi, zákazníkmi a spolupracovníkmi; zásady profesnej etiky a spoločenského správania

- hlavné sortimentné skupiny tovarov a služieb.

a) blok obchodu

Absolvent študijného odboru, blok obchodu pozná:

- problematiku fungovania obchodu v trhovej ekonomike

- základy vnútorného a medzinárodného obchodu

- základné faktory ovplyvňujúce výkon obchodu

- zásady tvorby podnikateľského projektu a plánovania; základy finančnej analýzy

- techniky obchodovania

- organizáciu práce v obchodnom podniku

- možné riziká obchodnopodnikateľkej činnosti; právne aspekty obchodovania

- druhy tovarov ako predmetu obchodnopodnikateľských aktivít; ich charakteristické vlastnosti, šírku a hĺbku sortimentu

- zásady kontroly hospodárenia obchodného podniku.

b) blok cestovného ruchu

Absolvent študijného odboru, blok cestovného ruchu pozná:

- typológiu a štruktúru cestovného ruchu, formy a druhy cestovného ruchu

- základné faktory ovplyvňujúce cestovný ruch

- organizáciu práce v cestovnej kancelárii a turistických informačných kanceláriách zásady prípravy, vlastného priebehu a zúčtovania pobytu v tuzemsku a v zahraničí

- štruktúru medzinárodných organizácií cestovného ruchu

- spôsoby zisťovania efektívnosti cestovného ruchu

- právne aspekty uspokojovania potrieb v cestovnom ruchu

- problematiku tovaru a služieb v cestovnom ruchu

- riziká cestovného ruchu.

Požadované odborné zručnosti

Absolvent študijného odboru vie:

- realizovať základné aktivity potrebné k založeniu a prevádzkovaniu podnikateľskej činnosti fyzickej osoby (živnostenské podnikanie), ako aj právnickej osoby (obchodné spoločnosti)

- spracovať jednoduchý podnikateľský projekt

- spracovať ekonomické informácie s využitím informačnej technológie; komunikovať elektronickou poštou; získavať informácie z otvorených zdrojov, najmä z celosvetovej siete Internet

- ovládať základné princípy marketingu a používanie marketingových nástrojov

- zostaviť jednoduchý plán prieskumu trhu, realizovať ho a vyhodnotiť

- orientovať sa v klasifikácii tovaru v súlade s profesijným zameraním

- poznať a dodržiavať platnú legislatívu

- spolupracovať s organizáciami poskytujúcimi služby podniku, najmä s peňažnými ústavmi, poisťovňami, poštou, telekomunikáciami, dopravcami atď.

- vyhotovovať prvotné účtovné doklady, overovať ich správnosť spracovania a vyplnenia, kontrolovať obeh dokladov, vrátane ich uloženia a likvidácie

- realizovať platobný styk a účtovné finančné operácie, vrátane vedenia dokladov

- viesť samostatne jednoduché a podvojné účtovníctvo

- využívať účtovné výkazy pre výpočet ukazovateľov potrebných pre finančnú analýzu

- využívať výsledky finančnej analýzy v praxi

- viesť obchodnú korešpondenciu podniku; poznať vnútropodnikovú organizáciu písomného styku

- vyhotovovať písomnosti súvisiace s profesijným zameraním, vrátane ich uschovávania ovládať komunikačné techniky v spoločenskom styku, v komunikácii s obchodnými partnermi, zákazníkmi a spolupracovníkmi.

a) blok obchodu

Absolvent študijného odboru, blok obchodu vie:

- uskutočňovať marketingový prieskum; analyzovať, hodnotiť, prezentovať a využívať jeho výsledky pre určenie potrieb a požiadaviek trhu

- efektívne uplatňovať marketingový mix v procese členenia trhu

- využívať členenie trhu pre uspokojovanie potrieb zákazníkov a realizáciu efektívnych foriem propagácie a reklamných prostriedkov

- posúdiť účinnosť propagácie z rôznych hľadísk, napríklad technologického, funkčného, estetického, psychologického, ekonomického atď.

- poznať zásady tvorby podnikateľského projektu a jeho realizácie

- vymedziť, analyzovať a definovať jednoduchý rozhodovací problém, nájsť optimálny variant jeho riešenia; formulovať rozhodnutia, zhodnotiť ich vplyv na efektivitu a výkonnosť podniku

- účelne využívať formy komunikácie pri riešení konkrétnych situácií v činnosti podniku; uplatňovať v nich profesijnú etiku a etiketu

- hodnotiť kvalitu tovaru

- orientovať sa v označení tovaru, vrátane čiarového kódu EAN

- sledovať, posudzovať a hodnotiť vplyvy pôsobiace na úžitkové vlastnosti a kvalitu tovaru

- pracovať s ponukovými katalógmi, firemnými prospektami a ostatnými prameňmi informácií.

b) blok cestovného ruchu

Absolvent študijného odboru, blok cestovného ruchu vie:

- terminológiu používanú v cestovnom ruchu

- orientovať sa v organizácii a riadení cestovného ruchu na miestnej, regionálnej a celoštátnej úrovni

- organizačnú štruktúru cestovnej a turistickej informačnej kancelárie a metódy ich riadenia; formy spolupráce medzi nimi

- ovládať techniku zabezpečovania, predaja a poskytovania služieb cestovného ruchu

- viesť príslušnú dokumentáciu

- aplikovať princípy marketingu na oblasť cestovného ruchu

- využívať prostriedky informačnej technológie pri sprostredkovaní informácií v cestovnom ruchu

- pohotovo a jazykovo správne reagovať pri štandardných profesijných situáciách, v styku so zákazníkmi, spolupracovníkmi a obchodnými partnermi

- prezentovať základné geografické, historické a ekonomické údaje o Slovenskej republike a jej turistických atraktivitách, ako aj o ostatných krajinách zaujímavých pre cestovný ruch

- komunikovať so zákazníkmi a dodávateľmi služieb v zahraničí v činnostiach spojených s objednávaním, prípravou a zabezpečovaním pobytov v zahraničí

- činnosti spojené s priebehom reklamačného konania

- zásady animácie rekreačných pobytov a sprievodcovskej činnosti

- spracovať náležitú dokumentáciu žiadanú pri príprave, priebehu a zúčtovaní pobytu v tuzemsku a v zahraničí

- využívať ekonomické informácie pri riadení cestovnej a turistickej informačnej kancelárie

- spôsoby likvidácie faktúr vrátane kontroly ich správnosti

- pracovať so základnými prostriedkami a zariadeniami kancelárskej, telekomunikačnej a výpočtovej techniky, ovládať základné sofwarové aplikácie v činnosti cestovných a turistických informačných kancelárií a v ďalších službách cestovného ruchu

- využívať moderné telekomunikačné služby a viesť komunikáciu s obchodnými partnermi a dodávateľmi služieb, ako aj so zákazníkmi pomocou moderných prostriedkov informačnej technológie.

Učebný plán


Kategórie a názvy vyučovacích predmetov

Počet týždenných vyučovacích hodín v ročníku

1.

2.

3.

4.

Spolu

Celkový počet vyučovacích hodín

33

33

33

32

131

Všeobecnovzdelávacie predmety povinné

19

17

13

11

60

slovenský jazyk aliteratúra a)

3

3

3

3

12

cudzí jazyk

3(3)

3(3)

3(3)

4(4)

13(13)

občianska náuka

1

1

1

-

3

dejepis

2

2

-

-

4

etická výchova / náboženská výchova

1(1)

1(1)

-

-

2(2)

matematika

3

3

2

2

10

chémia

3(1)

-

-

-

3(1)

základy ekológie

1

-

-

-

1

informatika

-

2(2)

2(2)

-

4(4)

telesná výchova

2(2)

2(2)

2(2)

2(2)

8(8)

Všeobecnovzdelávacie predmety voliteľné

6

5

4

4

19

ďalší cudzí jazyk

8-12

konverzácia v cudzom jazyku

2-4

spoločenskovedný seminár

4

seminár z dejepisu

4

výchova k manželstvu a rodičovstvu

1-2

sociológia

4

psychológia

4

estetická výchova

2

cvičenia z matematiky

4

geografia

2-3

Odborné predmety - povinné

8

11

9

5

33

ekonomika

3

3

-

-

6

ekonomika a riadenie podniku

-

-

2

2

4

účtovníctvo

-

3(3)

3(3)

3(3)

9(9)

administratíva a korešpondencia

3(3)

2(2)

2(2)

-

7(7)

hospodárske výpočty

2

-

-

-

2

tovaroznalectvo

-

3

-

-

3

právna náuka

-

-

2

-

2

Odborné predmety - voliteľné (pozri bod 11 a 12 poznámok)

-

-

7

12

19

technika obchodu*

3-4

cvičenia z tovaroznalectva*

3-4

hospodárska geografia*

2-3

služby cestovného ruchu**

3-4

technika cestovného ruchu**

3-4

geografia cestovného ruchu**

2-3

etika podnikania

1

informatika v podnikaní

2

sociálna komunikácia

3

finančná analýza

2

propagácia a reklama

2

písanie a úprava textu na počítači

2

ekonomické cvičenia

3

aplikovaná ekonómia

3

výchova k podnikaniu

3

Nepovinné predmety

zdravoveda

4

dopravná výchova

4

športové hry

8


*  - blok obchodu

** - blok cestovného ruchu

Poznámky

1) Učivo všetkých vyučovacích predmetov je v 1., 2. a 3. ročníku rozvrhnuté do 33 týždňov. V 4. ročníku je učivo rozvrhnuté do 30. týždňov. Zostávajúce týždne sa využijú podľa tabuľky a prehľadu vyučovania v týždňoch.
2) Riaditeľ školy môže okrem uvedených rozpätí, na základe odporúčania predmetovej komisie, vykonať v učebnom pláne v jednotlivých ročníkoch úpravu až do 10% celkového počtu týždenných vyučovacích hodín. Pri týchto úpravách sa musia zachovať všetky povinné vyučovacie predmety a nesmie sa prekročiť celkový počet týždenných vyučovacích hodín.
3) Učebné osnovy sú rámcové. Obsah učiva jednotlivých predmetov sa môže upravovať až do 30% jeho rozsahu zaradením nových poznatkov vyplývajúcich z rozvoja vedy, techniky a ekonomiky a z prispôsobenia učiva špecifickým podmienkam školy.
4) Škola môže na základe požiadaviek praxe zaviesť aj ďalšie voliteľné a nepovinné predmety po predchádzajúcom schválení Ministerstvom školstva SR.
5) V 1. a 2. ročníku je zavedená hodina týždenne etickej výchovy v alternácii s náboženskou výchovou, z ktorých si má žiak možnosť voliť. Delenie a spájanie žiakov z rôznych tried je možné v zmysle platných predmetov.
6) V predmete telesná výchova možno vyučovať 1 hodinu týždenne aj popoludňajších hodinách a možno ju spájať aj do dvojhodinových celkov.
7) Súčasťou povinného všeobecného vzdelávania žiakov stredných škôl v SR je výchova na ochranu človeka a prírody, ktorá sa uskutočňuje uplatňovaním učiva vo vybraných predmetoch, jeho integrovaním a rozširovaním v účelových cvičeniach a upresňovaním v samostatnom kurze. Cvičenia sa uskutočňujú v 1. a 2. ročníku dvakrát ročne v rozsahu 6 vyučovacích hodín. Kurz sa uskutočňuje v 3. ročníku v trvaní 3-5 dní po 7 hodín. Formu kurzu upresní riaditeľ školy podľa možností a miestnych podmienok školy.
8) Počty hodín, ktoré sú uvedené v zátvorkách vytvárajú možnosť deliť triedu na skupiny.
9) Žiaci si v 1., 2., 3. a 4. ročníku povinne vyberajú voliteľné všeobecnovzdelávacie predmety a v 3., 4. ročníku aj voliteľné odborné predmety skupiny b). Voliteľné predmety si žiaci, s prihliadnutím na podmienky školy, vyberajú podľa vlastného záujmu. O zaradení voliteľných všeobecnovzdelávacích predmetov a odborných predmetov skupiny b) do výučby rozhodne riaditeľ školy. So svojimi poradnými orgánmi rozhodne o ich zaradení do ročníkov, časovej dotácii a organizácii ich výučby.
10) Súčet hodín voliteľných všeobecnovzdelávacích predmetov nesmie presiahnuť predpísanú časovú dotáciu voliteľných všeobecnovzdelávacích predmetov určených učebným plánom.
11) Žiaci si od 3. ročníka vyberajú povinne podľa vlastného záujmu, s prihliadnutím na podmienky školy a potreby regiónu jeden z povinne voliteľných blokov odborných predmetov skupiny a) s orientáciou na problematiku obchodu alebo cestovného ruchu označených jednou alebo dvomi hviezdičkami. V štúdiu vybraného bloku pokračujú žiaci záväzne aj v 4. ročníku.
12) Z voliteľných predmetov skupiny a), označených jednou alebo dvomi hviezdičkami, riaditeľ školy v 3. a 4. ročníku určí so svojimi poradnými orgánmi kombináciu najmenej dvoch predmetov rovnakého označenia, ktorá sa bude v príslušnom ročníku vyučovať. Zároveň rozhodne o ich časovej dotácii uvedenej v učebných osnovách predmetov. Spájanie voliteľných predmetov nerovnakého označenia nie je možné.
13) Súčet hodín voliteľných odborných predmetov, skupina a) + skupina b), nesmie presiahnuť predpísanú časovú dotáciu voliteľných odborných predmetov určených učebným plánom.
14) Voliteľné odborné predmety v oboch skupinách je možné zaradiť do výučby len v prípade vytvorenia skupiny s počtom najmenej 12 žiakov. Do skupiny je možné spájať žiakov rôznych tried toho istého ročníka.
15) Žiaci sa môžu prihlásiť najviac do dvoch nepovinných predmetov v ročníku, ak jedným z nich sú športové hry.
16) Prax sa uskutočňuje podľa učebného plánu a prehľadu využitia týždňov ako súvislá odborná prax. Nadväzuje na výučbu povinne voliteľných odborných predmetov skupiny a) označených jednou alebo dvomi hviezdičkami a rozširuje ich. V tomto zmysle tvorí s týmito predmetmi jeden celok.
17) V súvislosti s konkrétnym obsahom každého vyučovacieho predmetu, vrátane praxe, sa musí každý vyučujúci priebežne zaoberať otázkami bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, sústavne zameriavať pozornosť na dôslednú výchovu žiakov k starostlivosti o životné prostredie podľa charakteru študijného odboru a obsahu jednotlivých predmetov, ich obsah aktualizovať o aplikáciu výsledkov vedecko-technického pokroku v príslušnom odvetví a zdôrazňovať význam problematiky akosti, skúšobníctva a technickej normalizácie.
18) V 1. ročníku žiaci absolvujú telovýchovno-výcvikový kurz.
19) Maturitná skúška sa organizuje podľa platných predpisov.


© copyright 2006 posledná aktualizácia 31.01.2011