 |
  |
|
 Študijné odbory |
  |
6317 6 obchodná akadémia |
4-ročné denné štúdium pre absolventov základnej školy poskytujúce úplné stredné odborné vzdelanie končiace maturitnou skúškou. Viac ... |
6352 6 obchod a podnikanie |
4-ročné denné štúdium pre absolventov základnej školy poskytujúce úplné stredné odborné vzdelanie končiace maturitnou skúškou. Viac ... |
6214 7 cestovný ruch |
2-ročné denné pomaturitné kvalifikačné štúdium pre absolventov strednej školy končiace maturitnou skúškou. Viac ... |
|
|
 |
|
|
|
 |
  |
 |
  |
Celková charakteristika absolventa |
- Absolvent
študijného odboru je kvalifikovaný pracovník, pripravený pre
samostatnú prácu v rôznych oblastiach a podnikateľských subjektoch
v oblasti obchodu, turistiky a cestovného ruchu a činnosť spojenú s
organizačným a ekonomickým poradenstvom.
- Pre kvalifikovaný výkon uvedených činností je
absolvent školy dostatočne adaptabilný, logicky
mysliaci, schopný aplikovať nadobudnuté vedomosti a zručnosti
pri samostatnom riešení osobných, ako aj pracovných problémov. Je
samostatný v konaní, trvalo sa zaujíma o svoj osobný vývoj,
používa moderné metódy a formy podnikateľskej činnosti, ovláda dôležité
manuálne zručnosti odborného charakteru, cieľavedome, rozvážne a
rozhodne koná v súlade s právnymi normami spoločnosti, zásadami
humanizmu a demokracie.
- Pre
kvalifikované vykonávanie uvedených činností má absolvent školy
vedomosti aj z oblasti komunikácie, etiky, cudzích jazykov a telesnej
kultúry.
- Pre
kvalifikované vykonávanie uvedených činností má absolvent školy
vedomosti aj z oblasti komunikácie, etiky, cudzích jazykov a telesnej
kultúry. |
Absolvent študijného odboru spĺňa tieto požiadavky
V oblasti všeobecného vzdelávania |
Absolvent študijného odboru spĺňa tieto požiadavky:
- potrebnú slovnú zásobu, vyjadrovaciu schopnosť v ústnom a písomnom
prejave
- znalosť dejín slovenského národa, európskych a svetových dejín
- aktívnu znalosť dvoch cudzích jazykov slovom a písmom
- znalosť základov stredoškolskej matematiky
- potrebné znalosti základov chémie
- nevyhnutnú znalosť základov integrácie človeka a prírodného
prostredia
- znalosť a spôsobilosť aplikovať vo svojom živote a práci etické a
občianske princípy demokratickej spoločnosti
- znalosť základov komunikácie v medziľudskom styku
- znalosť prostriedkov moderných informačných a komunikačných
technológií a spôsoby efektívnej práce s informáciami
- telesnú zdatnosť a pohybovú kultúru ako nevyhnutného predpokladu
pre zdravý a plnohodnotný život a výkon povolania.
|
V oblasti odborného vzdelávania |
Absolvent
tohoto študijného odboru pozná:
- základné ekonomické pojmy a vzťahy
- základy mikroekonómie, najmä však ekonomiku podniku a problematiku jeho riadenia
- formy a organizáciu podnikania
- základy marketingu
- techniky efektívnej propagácie a reklamy a ich využívanie v podnikaní pri zabezpečovaní podpory predaja tovarov, respektíve služieb
- základy práva vzťahujúceho sa k študovanému odboru
- techniky efektívnej propagácie a reklamy a ich využívanie v podnikaní pri zabezpečovaní podpory predaja tovarov, respektíve služieb
- základy manažmentu a manažérskej činnosti
- techniky spoločenskej komunikácie, komunikácie s obchodnými partnermi, zákazníkmi a spolupracovníkmi; zásady profesnej etiky a spoločenského správania
- hlavné sortimentné skupiny tovarov a služieb.
|
a) blok obchodu |
Absolvent študijného odboru, blok obchodu pozná:
- problematiku fungovania obchodu v trhovej ekonomike
- základy vnútorného a medzinárodného obchodu
- základné faktory ovplyvňujúce výkon obchodu
- zásady tvorby podnikateľského projektu a plánovania; základy finančnej analýzy
- techniky obchodovania
- organizáciu práce v obchodnom podniku
- možné riziká obchodnopodnikateľkej činnosti; právne aspekty obchodovania
- druhy tovarov ako predmetu obchodnopodnikateľských aktivít; ich charakteristické vlastnosti, šírku a hĺbku sortimentu
- zásady kontroly hospodárenia obchodného podniku.
|
b) blok cestovného ruchu |
Absolvent študijného odboru, blok cestovného ruchu pozná:
- typológiu a štruktúru cestovného ruchu, formy a druhy cestovného ruchu
- základné faktory ovplyvňujúce cestovný ruch
- organizáciu práce v cestovnej kancelárii a turistických informačných kanceláriách zásady prípravy, vlastného priebehu a zúčtovania pobytu v tuzemsku a v zahraničí
- štruktúru medzinárodných organizácií cestovného ruchu
- spôsoby zisťovania efektívnosti cestovného ruchu
- právne aspekty uspokojovania potrieb v cestovnom ruchu
- problematiku tovaru a služieb v cestovnom ruchu
- riziká cestovného ruchu.
|
Požadované odborné zručnosti |
Absolvent študijného odboru vie:
- realizovať základné aktivity potrebné k založeniu a prevádzkovaniu podnikateľskej činnosti fyzickej osoby (živnostenské podnikanie), ako aj právnickej osoby (obchodné spoločnosti)
- spracovať jednoduchý podnikateľský projekt
- spracovať ekonomické informácie s využitím informačnej technológie; komunikovať elektronickou poštou; získavať informácie z otvorených zdrojov, najmä z celosvetovej siete Internet
- ovládať základné princípy marketingu a používanie marketingových nástrojov
- zostaviť jednoduchý plán prieskumu trhu, realizovať ho a vyhodnotiť
- orientovať sa v klasifikácii tovaru v súlade s profesijným zameraním
- poznať a dodržiavať platnú legislatívu
- spolupracovať s organizáciami poskytujúcimi služby podniku, najmä s peňažnými ústavmi, poisťovňami, poštou, telekomunikáciami, dopravcami atď.
- vyhotovovať prvotné účtovné doklady, overovať ich správnosť spracovania a vyplnenia, kontrolovať obeh dokladov, vrátane ich uloženia a likvidácie
- realizovať platobný styk a účtovné finančné operácie, vrátane vedenia dokladov
- viesť samostatne jednoduché a podvojné účtovníctvo
- využívať účtovné výkazy pre výpočet ukazovateľov potrebných pre finančnú analýzu
- využívať výsledky finančnej analýzy v praxi
- viesť obchodnú korešpondenciu podniku; poznať vnútropodnikovú organizáciu písomného styku
- vyhotovovať písomnosti súvisiace s profesijným zameraním, vrátane ich uschovávania ovládať komunikačné techniky v spoločenskom styku, v komunikácii s obchodnými partnermi, zákazníkmi a spolupracovníkmi.
|
a) blok obchodu |
Absolvent študijného odboru, blok obchodu vie:
- uskutočňovať marketingový prieskum; analyzovať, hodnotiť, prezentovať a využívať jeho výsledky pre určenie potrieb a požiadaviek trhu
- efektívne uplatňovať marketingový mix v procese členenia trhu
- využívať členenie trhu pre uspokojovanie potrieb zákazníkov a realizáciu efektívnych foriem propagácie a reklamných prostriedkov
- posúdiť účinnosť propagácie z rôznych hľadísk, napríklad technologického, funkčného, estetického, psychologického, ekonomického atď.
- poznať zásady tvorby podnikateľského projektu a jeho realizácie
- vymedziť, analyzovať a definovať jednoduchý rozhodovací problém, nájsť optimálny variant jeho riešenia; formulovať rozhodnutia, zhodnotiť ich vplyv na efektivitu a výkonnosť podniku
- účelne využívať formy komunikácie pri riešení konkrétnych situácií v činnosti podniku; uplatňovať v nich profesijnú etiku a etiketu
- hodnotiť kvalitu tovaru
- orientovať sa v označení tovaru, vrátane čiarového kódu EAN
- sledovať, posudzovať a hodnotiť vplyvy pôsobiace na úžitkové vlastnosti a kvalitu tovaru
- pracovať s ponukovými katalógmi, firemnými prospektami a ostatnými prameňmi informácií.
|
b) blok cestovného ruchu |
Absolvent študijného odboru, blok cestovného ruchu vie:
- terminológiu používanú v cestovnom ruchu
- orientovať sa v organizácii a riadení cestovného ruchu na miestnej, regionálnej a celoštátnej úrovni
- organizačnú štruktúru cestovnej a turistickej informačnej kancelárie a metódy ich riadenia; formy spolupráce medzi nimi
- ovládať techniku zabezpečovania, predaja a poskytovania služieb cestovného ruchu
- viesť príslušnú dokumentáciu
- aplikovať princípy marketingu na oblasť cestovného ruchu
- využívať prostriedky informačnej technológie pri sprostredkovaní informácií v cestovnom ruchu
- pohotovo a jazykovo správne reagovať pri štandardných profesijných situáciách, v styku so zákazníkmi, spolupracovníkmi a obchodnými partnermi
- prezentovať základné geografické, historické a ekonomické údaje o Slovenskej republike a jej turistických atraktivitách, ako aj o ostatných krajinách zaujímavých pre cestovný ruch
- komunikovať so zákazníkmi a dodávateľmi služieb v zahraničí v činnostiach spojených s objednávaním, prípravou a zabezpečovaním pobytov v zahraničí
- činnosti spojené s priebehom reklamačného konania
- zásady animácie rekreačných pobytov a sprievodcovskej činnosti
- spracovať náležitú dokumentáciu žiadanú pri príprave, priebehu a zúčtovaní pobytu v tuzemsku a v zahraničí
- využívať ekonomické informácie pri riadení cestovnej a turistickej informačnej kancelárie
- spôsoby likvidácie faktúr vrátane kontroly ich správnosti
- pracovať so základnými prostriedkami a zariadeniami kancelárskej, telekomunikačnej a výpočtovej techniky, ovládať základné sofwarové aplikácie v činnosti cestovných a turistických informačných kancelárií a v ďalších službách cestovného ruchu
- využívať moderné telekomunikačné služby a viesť komunikáciu s obchodnými partnermi a dodávateľmi služieb, ako aj so zákazníkmi pomocou moderných prostriedkov informačnej technológie.
|
Kategórie a názvy vyučovacích predmetov
|
Počet týždenných vyučovacích hodín v ročníku |
|
1. |
2. |
3. |
4. |
Spolu |
Celkový počet vyučovacích hodín |
33 |
33 |
33 |
32 |
131 |
Všeobecnovzdelávacie predmety povinné |
19 |
17 |
13 |
11 |
60 |
slovenský jazyk aliteratúra a) |
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
cudzí jazyk |
3(3) |
3(3) |
3(3) |
4(4) |
13(13) |
občianska náuka |
1 |
1 |
1 |
- |
3 |
dejepis |
2 |
2 |
- |
- |
4 |
etická výchova / náboženská výchova |
1(1) |
1(1) |
- |
- |
2(2) |
matematika |
3 |
3 |
2 |
2 |
10 |
chémia |
3(1) |
- |
- |
- |
3(1) |
základy ekológie |
1 |
- |
- |
- |
1 |
informatika |
- |
2(2) |
2(2) |
- |
4(4) |
telesná výchova |
2(2) |
2(2) |
2(2) |
2(2) |
8(8) |
Všeobecnovzdelávacie predmety voliteľné |
6 |
5 |
4 |
4 |
19 |
ďalší cudzí jazyk |
|
|
|
|
8-12 |
konverzácia v cudzom jazyku |
|
|
|
|
2-4 |
spoločenskovedný seminár |
|
|
|
|
4 |
seminár z dejepisu |
|
|
|
|
4 |
výchova k manželstvu a rodičovstvu |
|
|
|
|
1-2 |
sociológia |
|
|
|
|
4 |
psychológia |
|
|
|
|
4 |
estetická výchova |
|
|
|
|
2 |
cvičenia z matematiky |
|
|
|
|
4 |
geografia |
|
|
|
|
2-3 |
Odborné predmety - povinné |
8 |
11 |
9 |
5 |
33 |
ekonomika |
3 |
3 |
- |
- |
6 |
ekonomika a riadenie podniku |
- |
- |
2 |
2 |
4 |
účtovníctvo |
- |
3(3) |
3(3) |
3(3) |
9(9) |
administratíva a korešpondencia |
3(3) |
2(2) |
2(2) |
- |
7(7) |
hospodárske výpočty |
2 |
- |
- |
- |
2 |
tovaroznalectvo |
- |
3 |
- |
- |
3 |
právna náuka |
- |
- |
2 |
- |
2 |
Odborné predmety - voliteľné (pozri bod 11 a 12 poznámok) |
- |
- |
7 |
12 |
19 |
technika obchodu* |
|
|
|
|
3-4 |
cvičenia z tovaroznalectva* |
|
|
|
|
3-4 |
hospodárska geografia* |
|
|
|
|
2-3 |
služby cestovného ruchu** |
|
|
|
|
3-4 |
technika cestovného ruchu** |
|
|
|
|
3-4 |
geografia cestovného ruchu** |
|
|
|
|
2-3 |
etika podnikania |
|
|
|
|
1 |
informatika v podnikaní |
|
|
|
|
2 |
sociálna komunikácia |
|
|
|
|
3 |
finančná analýza |
|
|
|
|
2 |
propagácia a reklama |
|
|
|
|
2 |
písanie a úprava textu na počítači |
|
|
|
|
2 |
ekonomické cvičenia |
|
|
|
|
3 |
aplikovaná ekonómia |
|
|
|
|
3 |
výchova k podnikaniu |
|
|
|
|
3 |
Nepovinné predmety |
|
|
|
|
|
zdravoveda |
|
|
|
|
4 |
dopravná výchova |
|
|
|
|
4 |
športové hry |
|
|
|
|
8 |
* - blok obchodu |
** - blok cestovného ruchu |
Poznámky
1) |
Učivo všetkých vyučovacích predmetov je v 1., 2. a 3. ročníku rozvrhnuté do 33 týždňov. V 4. ročníku je učivo rozvrhnuté do 30. týždňov. Zostávajúce týždne sa využijú podľa tabuľky a prehľadu vyučovania v týždňoch.
| 2) |
Riaditeľ školy môže okrem uvedených rozpätí, na základe odporúčania predmetovej komisie, vykonať v učebnom pláne v jednotlivých ročníkoch úpravu až do 10% celkového počtu týždenných vyučovacích hodín. Pri týchto úpravách sa musia zachovať všetky povinné vyučovacie predmety a nesmie sa prekročiť celkový počet týždenných vyučovacích hodín.
| 3) |
Učebné osnovy sú rámcové. Obsah učiva jednotlivých predmetov sa môže upravovať až do 30% jeho rozsahu zaradením nových poznatkov vyplývajúcich z rozvoja vedy, techniky a ekonomiky a z prispôsobenia učiva špecifickým podmienkam školy.
| 4) |
Škola môže na základe požiadaviek praxe zaviesť aj ďalšie voliteľné a nepovinné predmety po predchádzajúcom schválení Ministerstvom školstva SR.
| 5) |
V 1. a 2. ročníku je zavedená hodina týždenne etickej výchovy v alternácii s náboženskou výchovou, z ktorých si má žiak možnosť voliť. Delenie a spájanie žiakov z rôznych tried je možné v zmysle platných predmetov.
| 6) |
V predmete telesná výchova možno vyučovať 1 hodinu týždenne aj popoludňajších hodinách a možno ju spájať aj do dvojhodinových celkov.
| 7) |
Súčasťou povinného všeobecného vzdelávania žiakov stredných škôl v SR je výchova na ochranu človeka a prírody, ktorá sa uskutočňuje uplatňovaním učiva vo vybraných predmetoch, jeho integrovaním a rozširovaním v účelových cvičeniach a upresňovaním v samostatnom kurze. Cvičenia sa uskutočňujú v 1. a 2. ročníku dvakrát ročne v rozsahu 6 vyučovacích hodín. Kurz sa uskutočňuje v 3. ročníku v trvaní 3-5 dní po 7 hodín. Formu kurzu upresní riaditeľ školy podľa možností a miestnych podmienok školy.
| 8) |
Počty hodín, ktoré sú uvedené v zátvorkách vytvárajú možnosť deliť triedu na skupiny.
| 9) |
Žiaci si v 1., 2., 3. a 4. ročníku povinne vyberajú voliteľné všeobecnovzdelávacie predmety a v 3., 4. ročníku aj voliteľné odborné predmety skupiny b). Voliteľné predmety si žiaci, s prihliadnutím na podmienky školy, vyberajú podľa vlastného záujmu. O zaradení voliteľných všeobecnovzdelávacích predmetov a odborných predmetov skupiny b) do výučby rozhodne riaditeľ školy. So svojimi poradnými orgánmi rozhodne o ich zaradení do ročníkov, časovej dotácii a organizácii ich výučby.
| 10) |
Súčet hodín voliteľných všeobecnovzdelávacích predmetov nesmie presiahnuť predpísanú časovú dotáciu voliteľných všeobecnovzdelávacích predmetov určených učebným plánom.
| 11) |
Žiaci si od 3. ročníka vyberajú povinne podľa vlastného záujmu, s prihliadnutím na podmienky školy a potreby regiónu jeden z povinne voliteľných blokov odborných predmetov skupiny a) s orientáciou na problematiku obchodu alebo cestovného ruchu označených jednou alebo dvomi hviezdičkami. V štúdiu vybraného bloku pokračujú žiaci záväzne aj v 4. ročníku.
| 12) |
Z voliteľných predmetov skupiny a), označených jednou alebo dvomi hviezdičkami, riaditeľ školy v 3. a 4. ročníku určí so svojimi poradnými orgánmi kombináciu najmenej dvoch predmetov rovnakého označenia, ktorá sa bude v príslušnom ročníku vyučovať. Zároveň rozhodne o ich časovej dotácii uvedenej v učebných osnovách predmetov. Spájanie voliteľných predmetov nerovnakého označenia nie je možné.
| 13) |
Súčet hodín voliteľných odborných predmetov, skupina a) + skupina b), nesmie presiahnuť predpísanú časovú dotáciu voliteľných odborných predmetov určených učebným plánom.
| 14) |
Voliteľné odborné predmety v oboch skupinách je možné zaradiť do výučby len v prípade vytvorenia skupiny s počtom najmenej 12 žiakov. Do skupiny je možné spájať žiakov rôznych tried toho istého ročníka.
| 15) |
Žiaci sa môžu prihlásiť najviac do dvoch nepovinných predmetov v ročníku, ak jedným z nich sú športové hry.
| 16) |
Prax sa uskutočňuje podľa učebného plánu a prehľadu využitia týždňov ako súvislá odborná prax. Nadväzuje na výučbu povinne voliteľných odborných predmetov skupiny a) označených jednou alebo dvomi hviezdičkami a rozširuje ich. V tomto zmysle tvorí s týmito predmetmi jeden celok.
| 17) |
V súvislosti s konkrétnym obsahom každého vyučovacieho predmetu, vrátane praxe, sa musí každý vyučujúci priebežne zaoberať otázkami bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, sústavne zameriavať pozornosť na dôslednú výchovu žiakov k starostlivosti o životné prostredie podľa charakteru študijného odboru a obsahu jednotlivých predmetov, ich obsah aktualizovať o aplikáciu výsledkov vedecko-technického pokroku v príslušnom odvetví a zdôrazňovať význam problematiky akosti, skúšobníctva a technickej normalizácie.
| 18) |
V 1. ročníku žiaci absolvujú telovýchovno-výcvikový kurz.
| 19) |
Maturitná skúška sa organizuje podľa platných predpisov.
|
|
|
|
|